2007, Grisens år

Hovedmenu: Startside | Arbejdsbord | CV / Job | Undervisning | Fotoalbum | Store Rejser | Statistik | Personen | Kontakt | Teknik

Fotoalbum: Op | Kultur rejser | Kanoture | Tønder Festival | 2007, Grisens år | 2006, Hundens år | 2005, Hanens år | Året 2004 | Året 2003 | Året 2002 | Mit nabolag

Menustruktur Herunder findes årets fotoalbums

Lærke, juli
Alsace, Schwarz
Skab 2007

Året 2007 må ubetinget kaldes et rejseår.

Beijing x 3, Kina x 2, Dresden, Rom, Budapest, Kanotur, Weserfloden, Alsace+Schwarzwald, Kreta, Sydkina.

Ny kommunalstruktur i Danmark, 271 kommuner bliver til 100. 13 amter afløses af 5 regioner. 37 års amts- og kommunalstruktur siden sidste kommunalreform i 1970 skal nu afløses af en ny måde at fordele landets opgaver på. Det gik i det store hele uden problemer - og jeg bor nu i Aabenraa (ikke med Å) kommune. Alle de, der talte mod den formodede mangel på  "nærhed" i kommunalforvaltningen - havde helt glemt de lignende argumenter i 1970, da ca. 1.300 sognekommuner forsvandt :-)

Samt "Den gyldne Gris"s år : og mit eget tresindstyvende, der i asiatisk astrologi er meget betydningsfyldt:

Årene 1947 og 2007 er kombinationen af Ild og Gris (ristet/helstegt pattegris :-) )

Se beskrivelse af det gyldne griseår under februar måned nedenfor.

Tekstboks: Der er 5 elementer (metal, vand, træ, ild, jord) og 12 dyr i den asiatiske kronologi / zodiac / astrologi - og det betyder, at det 12 x 5 år = 60 år er første gang, de samme to komponenter opstår igen, efter at man er født.

Jeg blev i slutningen af 2006 kontaktet af Sinex Rejser, om jeg havde lyst til at være rejseleder for nogle 1-ugers rejser til Beijing.

Jeg sagde ja - og samtidig havde jeg jo mine egne rejser, dels nok en omgang Kina-rejser for grupper, dels de traditionelle kulturrejser, kanoture, festivaler - og yderligere kom rejser sammen Rita. Derudover var der de vigtige 5 x 12 år, der skulle fejres.

Så der blev ikke megen tid/lyst til at passe hus og have - men jeg fik en god aftale med Poul Clement, og han fik en oversigt af mine rejserier - og så kunne han muntre sig med at få styr på haven.

Januar:

Efter at ha' fejret Nytårsaften hos Kaare sammen med Kanoklubben, gik det d. 3/1 på den første Beijing-tur - med et hold på 33 Nordmænd. Jeg fik en svensktalende guide (Mr. Leo) - og det blev en kold men fin oplevelse.

Jeg mødtes med Fang Ying - og var en enkelt dag ude og se på boligmarkedet i det sydøstlige Beijing ved 5. ringvej.

Jeg fik ligeledes et blik på hendes nuværende lejlighed, hvor hun bor med sine forældre og datteren på nu 8 år.

Der blev holdt planlægningsmøder for mine 2 egne Kina-rejser: Dels Sydkina med Motorola-Gruppen, dels "Beijing-Xian-Hangzhou-Shanghai"-danskergruppen - med spisning på Hely.

27/1 gik det af sted med ny uge i Beijing, denne gang et hold på 23 danskere. Her var der en del forvirring ved check-in, da der ikke var kommunikeret ordentligt mellem Sinex-DTF og til mig, så de rejsende stod og ventede på mig, og jeg ventede ikke på dem :-)

IT-kurser blev det ikke til i foråret, da der ikke var nok tilmeldte.

Housing photo Beijing- muren, Olympiade ??

Februar:

Jeg kom retur fra Beijing d. 3/2 - og havde lært mere om den kinesiske turistindustri. På denne tur havde jeg en local guide - som jeg har glemt ???  - ærligt og ærgerligt (mine foto fra turen er blevet slettet i en uheldig synkronisering - "det må bare ikke ske" kan jeg høre een sige :-) )

Jeg fik glæden som "morfar" ved at ta' Lærke med retur til Kollund for en uges ophold - og det var en sand fornøjelse at lege sammen ved stranden, i skoven, i haven - og sove til middag sammen :-)

Valdemarshus-projektet kørte - lidt trægt - videre.

Asiatisk nytår oprandt 18/2 - uden at jeg fejrede dagen :-)

Det er nu "Den gyldne Gris"s år - og det er noget ganske specielt - sker kun med 600 års mellemrum.

Det er mere konkret grisens år, og indenfor de 5 elementer (metal, vand, træ, ild, jord) var det ildens element.

Kombinationen af (på kinesisk, naturligvis) ild, gris, samt Yin og Yang elementer opstår kun hvert 600 år.

Altså et ganske specielt år.

Ydermere: Året 2006 var et godt år at gifte sig, kendt som "dobbelt forårs"-året. Nygifte ville blive lykkelige og få et rigt liv. Altså var der mange, der giftede sig i 2006. Da 2007 nu er et år, der bringer rigdom til de nyfødte, så kan man jo nok forstille sig, at alle de nygifte fra 2006 vil ønske at få børn i 2007 - med deraf følgende pres på fødeklinikker, hospitaler, - der forventes en stigning på 20-50% af nyfødte i Korea og Kina i 2007.

En vis anden form for befolkningsplanlægning end i den vestlige verden :-)

Mere pragmatisk:

Jeg mødtes for første gang med WBG/NTJC (Weiterbildungs Gesellscahft, Nordic Training & Job Center) i slutningen af måneden. Det er et uddannelsesfirma i Flensburg, der afholder dansk sprogkursus for arbejdsløse i Tyskland med henblik på at finde job i DK. Min funktion skulle være at bistå kursisterne med udarbejdelse af CV, ansøgningsbreve og selve ansøgningsprocessen. Her fik jeg et deltidsjob med rimelig fleksibilitet, og jeg blev der til september 2007 (med mulighed for yderligere samarbejde).

Jeg sluttede mit job som kasserer i grundejerforeningen ved årets generalforsamling efter 6 års tro tjeneste.

Fang Ying fik et par kursusbøger til det danske sprog - og fik sig en tur på 10 dage i USA - fra San Diego til New York - med den kinesiske Turistorganisation.

Lærke Valdemarshus Lærke

Marts:

I det muntre hjørne blev min 60 års dag - på selve dagen - fejret der, hvor jeg har deltaget i mangen en fest gennem årene, mens jeg boede på Ama'r: Sportshallen for BC37.

Jeg havde fået samlet en broget flok af familie og venner fra "dengang" og "nu" - og vi fik en herlig fest med ølforedrag af Allan Mylius Thomsen, irsk folk live musik fra den yngre årgang "Huset Gi'r en omgang" HGEO, Kinesisk/svensk menu fra Ulf og Stina med deres "Café la Suède" - og det hele varede fra kl. 16 til 03, hvor vi lukkede.

Tak til Kaare for oprydningen dagen derpå.

Det juridiske blev udforsket med kontakt til en advokat for at få afklaret et økonomisk mellemværende fra 2004. Det gav ny indsigt i afvikling af gældsbreve - og en sag der trak i langdrag - uden at nå en konkret løsning i året 2007 - man bliver klogere på livet, men det kan også koste en del penge :-)

Danish Music Award, Folk blev overværet i Tønder - sammen med Rita (Vi havde været til McCalmans i Harrislee sidst i februar). Rita var ved at få smag for denne musik-stil :-)

16/3 gik det endnu en uge til Beijing - med 39 Nordmænd. Det er mange at holde styr på!!!!

Fin uge, men muren forsvandt i tågedis. Det kinesiske akrobatik-show imponerer altid - jeg fik en del gode billeder fra forestillingen. Bag vores hotel "Dong Fang" ligger en herlig marked-indkøbsgade for grønt, frugt, kød - den type gade, som jeg havde i 1993-1996 i Tianjin, og som nu er ved at forsvinde i det kinesiske gadebillede.

Sinex havde lovet, at jeg kunne få Fang Ying som lokal guide, men det blev lavet om een dag før afrejsen - meget ringe personale-politik - så jeg fik Mr. Leo's far og Mr. Leo nok engang - begge svensktalende.

Jeg fandt Sinex var uprofessionelle i deres planlægning - og de henvendte sig ikke til mig igen :-)

Jeg gik med iver op i den nye udfordring: at hjælpe kursister at finde arbejde i Danmark.

Fødselsdag Fødselsdag markedsgade

April:

Først lige en påskeudflugt til Dresden og Meissen sammen med Rita (6/4 til 9/4), fint vejr og gode museumsbesøg : Meissen-porcelæn, Frauenkirche, og "August der Starke" der var den sachsiske Kurfyrste og konge af Polen i første halvdel af 1700-tallet, den 102 m lange frise over fyrsterne, slottet Zwinger, SemperOper.

Byen blev jo sønderbombet over 2 dage 13-15 februar 1945 - og nu står den nyrestaurerede "Vor Frue"-kirke atter som byens vartegn.

Månedens højdepunktet var : afgang 16/4 med 18 dage i Sydkina med "Motorola-Senioren" gruppen.

Turen havde været planlagt over 8-9 måneder, og nu skulle vi endelig af sted:

Vi fløj via Hamburg-Munchen til Shanghai, blev budt hjerteligt velkommen af Fang Ying - og over de næste dage gik det til 3-dages cruise på Yangtze-floden, og byerne Chongqing, 22 timer med tog til Kunming, flyve til Guilin / Yangshuo, 12 timer tog til Guangzhou og sluttede af i Hongkong.

Flot tur med 2-3 dages "mavepine" :-)

Yangtze Stenskoven Cykeltur

Maj:

Vi kom retur fra Sydkina / Hongkong 3.maj, og 5.maj var jeg - for første gang - til bryllup i Tyskland.

Det var en af Ritas ride-piger, der nu var blevet fuldvoksen: Kirkebryllup med tilhørende barnedåb, og fest i "forsamlingshuset". Herlig oplevelse at være med til - der er lidt forskel på de traditionelle ritualer nord og syd for grænsen.

Denne måneds højdepunkt var endnu en rejse til Kina: "De 4 byer" - afgang 13/5 om aftenen fra Kastrup, denne gang med 22 folk fra det sønderjyske med Niels Peter Nielsen og Jytte Waterson som "de samlende kræfter".

Men først skulle jeg lige opleve den årlige weekend-udflugt med "Motorola Senioren" - denne gang i København. Vi boede på hotel i Sydhavnen og fik en god by-sightseeingtur lørdag (bl. a. Christiansborg riddersal med gobelinerne), middag på Bakken, havnerundfart og Christiania søndag, hvorefter jeg tog afsked og pakkede kufferten til Kina.

Hjemme igen 29/5 - for at udforske Rom :-)

Kina-dansk Kina-dansk Kina-dansk

Juni:

Rita havde spurgt, om jeg ville med på en 4-dages "smuttur" til Rom, sammen med hendes venner Doris & Hans-Werner - og det gjorde vi fra 1/6 til 5/6 - 3 dage efter jeg var kommet retur fra Kina.

Vi fik et rimeligt overblik af byens seværdigheder - Peterskirken - og en hel del andre kirker - plus det herlige springvand "Trevi fontænen", den spanske Trappe, og en del gode pizzaer.

10/6 gik det på årets "Kulturrejse", denne gang til Budapest, ligeledes en fin oplevelse. Jeg havde været der sammen med Else og Mille i august 1992, hvor vi boede i et "sommerhus" 40 KM syd for Budapest.

Vel hjemme igen d. 16/6 blev der ikke tid til at puste ud efter nogle hektiske rejsemåneder,

derimod af sted på cykeltur: Harald havde stået for planlægningen af årets cykeltur: Langs Weserfloden fra Hannovers-Muenden (ved Kassel) op til Cuxhafen, hvor Elben udmunder i Nordsøen. En tur på 600 KM over 7 dage, fra 19/6 til 26/6.

Med regn - og vind, men heldigvis "faldt den os i ryggen".

Der var "gensynsfest" med Kina-dansker gruppen hos Luise&Børge i Kliplev, hvor vi alle var mødt frem til billede-gensyn.

Rom Budapest Cykeltur

Juli:

Nu en rolig (alt er relativt) måned :-)

men første til Skagens festival sammen med Rita - vores telt blæste omkuld, så vi sov i bilen den sidste nat.

Festivalen afholdes altid første weekend i skoleferien - nu rykket en uge frem (i tiden).

Lørdag 14/7 var der "60 års jubilæum" for det hedengangne firma Storno. Der var ca. 60 mennesker forsamlet på A'mar - jeg havde en herlig dag/aften med "Storno-IK" folket: Arli, Lars, Bente, Mogens Fuglsang, Rolf og Kaare.

Det blev også fejret i UK, hvor jeg jo havde fornøjelse at arbejde 7 mdr i 1986, plus fra 1/7 1989 til 1/12 1990.

Ugen efter var der endnu en "morfar" uge. Lærke var på besøg, og vi nød vand, skov og en ridetur hos Rita.

Derefter den årlige kanotur, denne gang til Immeln sø på grænsen mellem Skåne og Blekinge. Det blev en noget våd affære, bl.a. "stak" en kano af, så den måtte hentes ind via en svømmetur.

Hjemme igen - med de klassiske opgaver: rengøring, tøjvask, tjekke post og mail - og så af sted igen.

Skagen Lærke Storno 60

August:

Fra 6/8 til 14/8 blev det til en tur til Wuerzburg, Alsace og Schwarzwald sammen med Rita - Alsace med vinlandsbyer i flotte blomsterarrangementer var imponerende - og vi fik smagt en del lokale hvidvine - Riesling og Gewuerztraminer.

Årets vejfest (3 lørdag i August) blev udskudt grundet sygdom. Inga&Bjarne plus Annie&Flemming får æren igen til næste år.

Årets Tønderfestival fik deltagelse af Rita, og lørdag eftermiddag af Svantje og Steffi - endnu en herlig oplevelse.

Sidst på måneden blev det oplyst at Motorola Flensburg bliver solgt til det canadiske Cimram - og dermed bliver distribution-funktionen flyttet til dette firmas logistikcenter i Aachen - og lokalitet Flensburg bliver "lagt øde" - en epoke på 40 år er slut. Motorola Senioren besluttede at oprette en Flensburg Web-Site for at bevare en del af minderne om den arbejdsplads, der - på godt og mindre godt - havde været rammen om de flestes lange arbejdsliv.

Alsace Schwarzwald Tønder

September:

En rolig måned uden rejseaktiviteter !!!

Sidste hold kursister hos NTJC -

Planlægningen af rejsen til Beijing Olympics i august 2008 tog fart - men hotelpriser er ublu, faktor 3-6 i forhold til, hvad jeg betaler på en "normal" turisttur.

Jeg fik opdateret denne hjemmeside - efter at ha' negligeret dette arbejde i 13-14 måneder. Så der var en del, der skulle indhentes.

og Rita "lokkede" mig med til et danse-kusus (hvorfor??) over 8 onsdage - ganske morsomt at lære Samba, Jive, Foxtrot, Vals, Disco-Fox - problemet for mig er at holde sig til den foreskrevne dans. Men vi var et godt team på 9 par - med Bente som danselærerinde.

Heldagsudflugten søndag 23/9 med "Motorola Senioren" gik til sejlads på Kielerkanalen, som hernede hedder "Nord-Ost" kanalen.

Sidste weekend (29-30/9) blev "overskyet" : begrebet "Sort Sol" blev oplevet i Tøndermarsken, sammen med Heidi-Kasper og Mille-Ulrik-Lærke.

Oktober:

2 uger på Kreta med Rita og hendes "rejseklub".

November:

Peter har inviteret til 50 års fest på Hotel Troense weekenden 10-11 november.

2 uger (fredag 16/11 - søndag 2/12) i Sydligste Kina: Dali, Xishungbanna, Hainan,

December:

ukendt

Sikke et rejseår - det tærede også lidt på "rejsebudgettet" - men det har været det hele værd.

Årets menu: Beijing-Rejser | Lærke, febr. | 60 årsdagen | Dresden | Rom | Cykel, Weser | Skagen | Lærke, juli | Alsace, Schwarz | Skab 2007