Rom

Hovedmenu: Startside | Arbejdsbord | CV / Job | Undervisning | Fotoalbum | Store Rejser | Statistik | Personen | Kontakt | Teknik

Fotoalbum: Kultur rejser | Kanoture | Tønder Festival | 2007, Grisens år | 2006, Hundens år | 2005, Hanens år | Året 2004 | Året 2003 | Året 2002 | Mit nabolag

Menustruktur Herunder findes årets fotoalbums

Lærke, juli
Alsace, Schwarz
Skab 2007

Mit første besøg til Rom.

Endnu en Rita-rejse :-) - en forlænget weekend fredag 1/6 til mandag 4/6, 2007.

Rita havde engang i det tidlige forår spurgt mig, om jeg ville med til Rom. (link på engelsk)

Hendes venner, Doris og Hans-Werner, plus hende selv skulle have været til Rom engang i 2006, men det blev udsat - og nu skulle det være.

Jeg havde et hul i min egen rejsekalender og var lige (29/5) kommet retur fra Kina-rejse med "Group South Denmark", så efter det traditionelle ceremoni med tøjvask, tjekke post og mail, ordne "papirer" var det af sted igen :-)

Hans Werner havde fundet et rimeligt fly-tilbud og hotel via Internettet. Vi mødtes alle 4 til en middag nogle uger før afgang.

I højt solskinsvejr gik det til Hamburg, og med "Air Berlin" (et tysk billig-flyselskab) kom vi til Rom. (bedste link på dansk)

Blev i lufthavnen afhentet af en "hotel-taxa" - chaufføren var glimrende til at fortælle om byen, mens vi kørte til hotellet. Det var et lille, rimeligt hotel. Vi fik checket ind - og så ud i storbyen.

Fredag 1/6.

Udstyret med et bykort gik det - per gåben - med Hans-Werner som "stifinder" ud til de første seværdigheder.

Målet var "Trevi brønden" - efter at ha' beundret den sammen med de mange andre turister, fik vi turens første middag på en restaurant i en lille gyde.

Videre ned omkring "Piazza Venezia" og fik lige et aftenblik af Forum Romana - og sluttede af med et glas vin - og den berømte italienske is :-)

Lørdag 2/6.

Det var Italiens Nationaldag : Republikkens dag, fra "Det nye Italien" i 1946, hvor monarkiet blev afskaffet. Republikkens dag bliver fejret foran monumentet for den sidste konge :-)

Derfor var der stort optog ved "Piazza Venezia", som er byens trafikknudepunkt. Der var i dagens anledning masser af mennesker - der ventede på de officielle optog- vi havde ikke tålmodigheden :-)

Her ligger også det store palads "Victor Emmanuel II" (Vittorio Emanuele II), bygget fra 1911 - og indviet i 1925 som det nyforenede Italien "Fædrelandets Alter". I folkemunde kaldes monumentet "bryllupskagen" eller "skrivemaskinen" grundet bygningens arkitektur :-) .

Vittorio Emanuelle ( 11.november 1869 - 28. december 1947 ) blev Italiens konge den 29. juli 1900 og regerede indtil den 9. maj 1946. Han var desuden kejser af Etiopien fra 1936 til 1943 og konge af Albanien i perioden 1939-1943.

Victor Emmanuel - paladset på "Piazza Venezia"

xxxx

Dagens hovedmål var "Vatikanet" og Peterskirken - men først skulle vi til Pantheon, med en Cappuccino  på torvet.

Derefter videre gennem byen over floden Tiberen til den store turistattraktion.

Der var en lang kø for at komme ind i Peterskirken - jeg holdt mig udenfor, mens Rita fik sig "trængt lidt frem" i køen til glæde for Doris og Hans Werner.

Efter de havde defileret forbi kirkens indre, fik vi lidt let på fortovet bag Peterskirken - herfra gik vi op på højden "Janicum hill" med et glimrende blik ud over Rom - ned igen til det "jødiske kvarter" - men der var ikke meget at se, synagogen var lukket.

Videre tilbage til det egentlige Rom - vandre rundt om Colosseum - hen til det lille torv og nyde et glas vin, sluttede af med middag i en anden sidegade - jeg fik en kanin - og der måtte ikke ryges inden døre.

Søndag 3/6.

Dagen startede med let silende regn - lige uden for hotellet stod sælgeren med et passende udvalg i paraplyer - Rita købte en, men glemte den dagen efter på hotellet.

Vi tog metroen til den spanske trappe - og ind i kirken bagved - kirker er et must i hver en by - og der er et stort udvalg i pavens by med forstaden Rom :-)

Videre med metroen til "et Slagterhus" i byens udkant; det var en "blødere" udgave af Københavns Christiania - her boede mange kunstnere - og vi fik set en kunstudstilling, der ikke var lige nem at gå til: der var makabre plancher, skulpturer, video, hvor kroppens sanser var i centrum: smerte, fortæring af de mærkeligste retter, tortur, makabre fødsler - jeg syntes det var mest interessant at bemærke, hvordan jeg og de øvrige gæster reagerede på de provokerende udstillinger.

Tilbage til centrum - og til "Navona pladsen"

Fontana dei Fiumi, der ligger i centrum af Piazza Navona er bygget til pave Innocens X Pamphilj og bærer bl.a. pavens våben.

Den er tegnet af Bernini og symboliserer de fire store floder (Ganges, Donau, Nilen og Rio Plata).

Colosseum

Villa Romana

Vi havde fundet et lille torv "Madonna del Monti", hvor vi nød den sene eftermiddag med hvidvin og lidt lokale snacks.

Turens afskedsmiddag blev i et lille lokale (der bagved havde plads til mindts 200 :-)

Vi fik et par lokale snapse - og glædede os over stemningen, både i lokalet og blandt os selv :-)

Mandag 4/6.

Vi fik en hurtig omgang - og diminutiv - morgenfoder, derefter med taxa til lufthavnen - og hjemover via Hamburg.

Turen kostede per person

Fly Hamburg / Rom retur:          EUR 214,-  DKK 1.600,-

Hotel, (3 nætter - per pers):      EUR 113,-  DKK    850,-  (Værelsespris DKK 560,- per nat)

Mad, turistseværdigheder, taxa: EUR 175,-  DKK 1.310,-

I alt :                                       EUR 502,-  DKK 3.960,-

Tak for en god og intensiv oplevelse - også her kan man sagtens rejse til igen!!

Årets menu: Beijing-Rejser | Lærke, febr. | 60 årsdagen | Dresden | Rom | Cykel, Weser | Skagen | Lærke, juli | Alsace, Schwarz | Skab 2007