2006, Hundens år

Hovedmenu: Startside | Arbejdsbord | CV / Job | Undervisning | Fotoalbum | Store Rejser | Statistik | Personen | Kontakt | Teknik

Fotoalbum: Kultur rejser | Kanoture | Tønder Festival | 2007, Grisens år | 2006, Hundens år | 2005, Hanens år | Året 2004 | Året 2003 | Året 2002 | Mit nabolag

Menustruktur Herunder findes årets fotoalbums

Fang Ying, Fr
"Jul" på A'mar
Nytår-Kaare

Året 2006, for 2 måneder mit nioghalvtredssindstyvende år - og for resten mit tre-sinds-tyvende.

Det år du er 0 (nul) år,  er dit første år,

det år du er 1 (et) år,  er dit andet år, , , , , ,

I Japan er man 1 år, når man bliver født, så når du får oplyst en japaners alder, så vær opmærksom på denne mindre forskel.

Hvis du vil vide lidt om kalendermetoder / systemer, såsom den vestlige verdens, eller Asiens månekalender så klik her.

Ellers forventer jeg mig en del af 2006, det første år som afhængig af den globale økonomi.

Fra 29. januar (månekalenderens nytår) hedder dette år Hundens år.

Jan-Feb.

bullet

Efter 2 uger på A'mar hos Lærke, Mille-Ulrik var det tilbage til livet i Kollund,

Der kom gang i IT-undervisning med 2 hold:  1 til det elementære, og 1 for billedbehandling, (Billedbehandlingsholdet var dejligt inspirerende)

Fysioterapeuten, Uwe, blev involveret for at styrke knæ-bevægeligheden - men jeg var ikke disciplineret til at lave øvelserne,

bullet

Grundejerforeningen "Fjordparken" fik sin egen hjemmside, (nyt vindue)

Kina-interessen blev dyrket ved et foredrag og billedshow på Rønshoved højskole,

Der blev 6. februar taget initiativ til et lokalt rejsehold for en Kinarejse i September-Oktober - samt rammerne for "Kina-Rønshoved" blev lagt til november måned. Begge ture vil blive 16 dages ture til Beijing, Xian, Hangzhou, Shanghai.

bullet

DM i badminton blev afholdt i Vejen første weekend i februar

Teoriundervisning til svæveflyvecertifikat er en omfattende opgave

Udsigten fra vores "Dansker hotel"

Vi havde god og rigelig sne i Alpen

Gruppen i "Kattehullet"

Afterski - på terrassen

Mar:

bullet

Årets skiferie (uge 9) gik til Alpe d'Huez: fint vejr de første par dage, fornuftigt skiterræn til min aldersklasse; et styrt den sidste dag smertede skulder og nakkeregion nogle dage efter (men intet brækket), uheldig hjemtransport med megen og lang ventetid i Grenoble. Turen var med 7-mandsgruppen omkring Karin-Johnni, Sigrid-Per, Birger, Schlytter - den sidste dag fik vi følgeskab af Mette Marie Juhl Hansen og Solvej Pedersen.

"Danish Music Award, Folk" fandt sted 11. marts i Tønder. Kaare og Thomas kom på besøg til denne begivenhed,

Apr:

bullet

Teorieksamen til svæveflyvning, her bestod jeg 5 ud af 6 discipliner - og må nu til "om igen" i denne ene disciplin (love og bestemmelser) i juni. Men det tunge stof om meteorologi blev klaret, plus aerodynamik, flyvelære, materiale- og instrumenter, menneskets ydeevne.

I påsken havde jeg glæden af at ha' besøg af Heidi og Kasper, der havde bragt Lærke med, så vi havde megen glæde af at være sammen i flere dage. Mille kom onsdag aften. Påskelørdag drog vi til familiekomsammen hos Gunhild og Knud i Esbjerg, hvorfra det gik til A'mar, hvor det bl.a. blev til en middag med Jeabie, Peter og Kaare.

Årets Forårskulturrejse til Sofia tor 27/4 - tir 2/5 blev med et par dage før på A'mar for at fejre Kaspers 37 årsdag (tænk, 37) med en middag på Kareten.

Maj:

bullet

Jeg var tilbage i Kollund onsdag 3/5 for at drage af sted med Harald på en planlagt CYKELTUR fredag 5/5 op langs den jyske vestkyst. En fantastisk fin tur - begunstiget af et flot vejr (dog en strid østenvind) der over 6-7 dage bragte os over 650 km helt til Skagen. Det blev til 95 km i gnst. per dag. Typisk undervejs fra kl. 10 til 18, heraf 5 timer aktiv i sadlen. Da det blev overskyet og koldt, da vi var nået til Skagen, valgte vi at ta' toget hjem (på 5 ½ time) til Padborg.

Ugen efter var det af sted med 3 dages tur langs Elben, til Dresden med Motorola Senioren (19-21 maj) - endnu en god kombination af kulturelle indslag (Fritz Reuter fra Doemitz), byture (Dresden og Meissen), og nogle morsomme aftner (i Magdeburg og Meissen).

Samarbejdet med Rønshoved højskole om rejsen til Kina i november blev desværre afbrudt af højskolen.

Juni:

bullet

Frivillig medhjælp til årets fly begivenhed i Skrydstrup, Airshow 2006; gætter på 90.000 tilskuere til "Åbent hus" på en solrig og varm søndag. Vores svæveflyveklub håber på et pænt overskud til klubkassen ved salg af 28.000 pølser, og derudover sandwich, kaffe, øl, vand m.m. Vi stiller ca. 70 mand fra klubben, og sammen med 2 andre klubber er vi 160 frivillige til at klare forplejningen af dagens mange gæster.

men forhåbentligt en del svæveflyvning - og del-eksamen i "Love og bestemmelser" blev klaret 14/6, så nu har jeg bestået teorien til at få Svæveflyve-certifikat.

Jeg var et smut i KBH lige før Milles føs'da og mødtes med Kaare-Thomas får at pudse de sidste detaljer af for kanalbådsferien i Juli. Det er herligt at følge med i Lærke's udvikling, nu 2 år og 8 mdr - jeg bemærker, hvor hurtigt hendes sprog udvikler sig.

bullet

Grundejerforeningens Skt. Hans arrangement medførte en del kommentarer omkring mit manglende havearbejde - de følgende dage fik jeg ordnet "ansigtet udadtil", idet hækken hele vejen rundt blev klippet og hjørnet ind til Hanne-Poul blev shinet op, da de skulle ha' gæster fra det store udland.

Med Lions kom der gang i projektet om at bygge et nyt "Seniorhus" = Valdemarshus, et projekt til est. 4,5 mil, som socialudvalg og økonomiudvalg i kommunen bakker op omkring - men det er endnu for tidligt at fastslå at projektet bliver gennemført.

Rejseprojektet "Syd Kina" for Motorola-Seniorengruppe (Flensburg) blev grundigt bearbejdet. Ideen er at skaffe tilstrækkelige deltagere til en 18 dages rundrejse i Sydkina (Shanghai, Yichang, Yangtze cruise med den store dæmning, de 3 slugter, Chongqing, Kunming, Guilin, Guangzhou, Hongkong) i april-maj 2007.

Juli:

bullet

Måneden startede fint: Af sted til Skagen festival. Jeg havde aldrig været til denne festival, der nu har ca. 30 år på bagen. Et herligt vejr var en god ramme - og det var en særdeles positiv oplevelse. Der er 2 faste spillesteder til om aftenen (Badmintonhallen, Fritidscentret=en sportshal) og om dagen er der fuldt program i Torveteltet og Havneteltet. Jeg købte billetter ved ankomsten fredag middag - overnattede i bilen, benyttede sportshallens bruserum til morgendukkerten, fik en herlig gåtur ud til Grenen, og oplevede noget herligt musik. Mødte Jo Gifkins fra Australien til den sidste koncert. Hun var på cykeltur fra Amsterdam til Bergen, via Sverige.

Det blev jo til alle tiders solskinsvejr de første 2 uger af juli. Jeg tog en cykeltur hele Als rundt en hel lørdag, 80 KM. Yderligere fik jeg læst en del om de kinesiske seværdigheder, og fik det hele nedfældet til brugbare noter.

Så oprandt midsommerens begivenhed: Kanaltur i det engelske Midland med 4 dage i Manchester (15/7 - 26/7). Af sted til KBH, så "Tour de France" med Kasper, og fik lige en enkelt nat hos Mille-Ulrik, inden afgang. Det gode vejr var den perfekte ramme om et gensyn med den engelske sprogtone, det engelske folk, pubber, landskab - og en tur rundt på kanalerne "The 4 counties ring", som jeg havde gennemsejlet med Else i sommeren 1990. Efter 16 år kunne jeg dog genkende et par af stederne på turen.

bullet

Hjemme (dvs. i Danmark) igen blev det til 3 dage i Kurts sommerhus ved Kongsmark strand sammen med Lærke-Mille-Ulrik, derefter tog Ulrik tilbage på jobbet, hvorimod Lærke-Mille og jeg kørte til Kollund for at opleve Flensburg og den lokale skov og strand i 4 dage. Sluttelig kørte vi alle til A'mar, hvor jeg blev i yderligere 4 dage. Lærke og jeg havde en fin dag med cykeltur til Remiseparkens mini-landpark og til "Kulturhavn" på Bryggen.

Det sidste møde med Rejsegruppen Bov. Vi er nu 27, der skal til Kina i september. Dagsprogrammet blev gennemgået, og jeg fik alle pas og visumansøgninger med til KBH.

Svæveflyvning blev der ikke meget af - hhmmmmmmmmmm :-)

Aug:

bullet

Jeg meldte mig med kort varsel til at være værtsfamilie for en Japansk udvekslingsstudent. Yamagata Shigenobu, en fyr på 20 år, boede hos mig fra 12/8 til 24/8.

Vi fik os en cykeltur til Tønder og retur på samme dag, tur til Flensburg, morgensvømning fik han også prøvet, og vi var 2 dage oppe nord for Vejle (Løsning) hos en anden værtsfamilie med Rieko, hvor vi oplevede Legoland, en familiefødselsdag, egnsmuseum - og trave rundt i en kornmark; alt i alt en fin oplevelse.

Shige (første halvdel af fornavnet) deltog også i årets Gadefest, som Inga&Calle plus Bodil&Poul lagde grund til. Jeg havde på flokkens vegne købt et "partytelt" med plads til ca. 30 mennesker. Inga&Bjarne plus Annie&Flemming får æren til næste år.

bullet

Møde med rejsegruppe "Sydkina-Motorola" for at få lagt dagsprogrammet fast, og finde ud af hvor mange der vil betale kr. 20.500 for en fantastisk rundrejse med et af hovedpunkterne : 3 dages cruise op ad Yangtze-floden.

Valdemarshus-projektet fik særdeles positiv behandling i kommunen. Grundet den kommende kommunesammenlægning fik vi afklaret med Socialudvalget og økonomiudvalget den kommende strategi for en selvejende institution.

Årets Tønder festival 24/8 - 27/8 - billetter er bestilt (første gang det kunne ske via nettet) - her mødtes jeg med Karen fra Løjtland.

Sep:

bullet

Jeg fik hjulpet Ursel (Ursula Kraemer) med hendes nye PC, printer, fladskærm - i løbet af et par uger og lidt ombytninger fik vi det hele på plads.

Det kunne være godt med en cykeltur til Holland eller Belgien - inspireret af Jo's tur i Nordeuropa; jeg fik købt mig en ny sovepose (den gamle var fra 1971 :-), og et nyt telt, begge i letvægtsudgave - men jeg kom nu ikke af sted.

Rolling Stones koncert i Horsens: Kasper havde en gratis billet til rådighed, men det blev mig en dyr oplevelse, da tandremmen hoppede af på motorvejen på vej hjem dagen efter koncerten. 3-4 timer om at få transporteret vognen til Sønderborg, og derefter nyt topstykke, nye ventiler og en regning på ca. 25.000 kr.

bullet

Ved Karens fødselsdag var der et par gæster fra Rideholdet; de (Rita, Uli, Sofie) boede omkring Schafflund uden for Flensburg, og vi fik os en sludder om Kina - det medførte at jeg skulle holde et Kina-rejse foredrag for dem i oktober.

Kinatur med "Bov gruppen" - (selvom de fleste er fra Als) 22/9 - 7/10. Gurli og Eli havde samlet en "kerne", der med diverse udvidelser var blevet til en god gruppe. Med busafgang fra Fynshav og opsamling i Kollund, Krusaa gik det til Hamburg. Turen var særdeles fin, og jeg havde en fin uge i Beijing med Fang Ying, men temperamentet sprang frem et par gange i Xi'an og Hangzhou.

Okt:

bullet

Retur fra Kina-turen blev der dagen efter afholdt koncert med "Drones and Bellows" på Holbøl Landbohjem. Poul havde inviteret mig med - med middag :-)

Den selvejende institution "Valdemarshus" blev stiftet 10/10 - med overdragelse af bygninger fra kommunen, lejemål af grunden - og den første bestyrelse blev valgt. Nu skulle vi i gang med at finde de økonomiske midler fra udvalgte fonde. Entusiasmen var stor - og der blev solgt mange "andelsbeviser" af kr. 250,-.

Kina-foredrag blev holdt for "Ziegenhof"-gruppen hos Rita; det kunne jo måske udvikle sig til en ny rejsegruppe??

bullet

Jeg mødtes med Magna på "Kareten" på A'mar - og efter en hyggelig middag, tog jeg cyklen til Højbjergvej - men efter 100 m. tog forhjulsbremsen for hårdt fat :-), så det kostede mig (med velvillig assistance fra Ulrik) 3-4 timer på skadestuen på Sundby Hospital og 5 sting omkring højre albue.

Lærkes 3-årsdag blev fejret på dagen (28/10) - og hun klarede sig fint i børnehaven, hvor hun var startet 4-5 uger før.

Nov:

bullet

Måneden startede med årsfesten hos "Motorola Senioren" - der sluttede med morgenfoder hos mig.

For Valdemarshus blev der lagt årsbudget  - samt lavet projekt-salgsprospekt.

Kina-rejsegruppen "Bov-gruppen" mødtes til "billede-gensyn" på Hely - og jeg fik en stor "ølkurv" plus den nye "Højskolesangbog" som tak for den oplevelse, jeg havde foranlediget for gruppen.  (De fleste var interesserede i endnu en Kina-rejse Yangtze-Cruise om 2 år).

bullet

Sønderborg kommune havde 750 års jubilæum. I den anledning havde Ølentusiasterne en jubilæumsmiddag med øl-foredrag af Allan Mylius Thomsen - som jeg bestemte mig til at bruge ved min 60-års dag næste år.

Ny Kina-rejsegruppe blev samlet omkring Niels Peter Nielsen og hans søster Jytte Waterson, der fik samlet en gruppe på 22, der gerne ville af sted i maj 2007.

Dec:

bullet

Rita fik hjælp til almen IT ved onsdagssammenkomster.

Sydkina-turen for Moto-gruppen fandt sin ramme med start i Shanghai og slut i Hongkong, og prisen blev fastlagt til kr. 21.000 for 18 rejsedage.

Fang Ying var på en 14 dages tur i Tyskland/Østrig med den kinesiske turistorganisation - og jeg mødtes med hende i Frankfurt - fik prøvet det tyske ICE-tog fra Hamburg til Frankfurt - hurtigt og bekvemt.

bullet

Sinex kontaktede mig, om jeg havde lyst til at være rejseleder på nogle 1-ugers rejser til Beijing. Sinex havde fået en kontrakt med rejseselskabet DTF i Hjørring: Sinex skulle stå for "Kina-delen", DTF skaffede kunderne fra Danmark og Norge.

Julen blev fejret hos Kurt i Ferslev, og endnu engang hos Lærke - efter at Mille, Heidi og jeg havde været til badminton "Masters Open" i Falkoner-centeret. Nytåret var hos Kaare med Jebbie-Peter og Thomas - jeg måtte ha' frisk luft :-) ved 01:30-tiden og gik hele vejen hjem til Mille-Ulrik.

Motion og kondition blev holdt rimeligt ved lige, med cykelture (dog først efter "Skagenturen" med Harald) - der kom en god rytme i de 1.000 m morgen-svømning i Bov svømmehal - ligeledes på cykel frem og tilbage.

Men svæveflyvningen måtte jeg opgive, da jeg ikke havde - og har - den nødvendige tid. Det var sjovt at prøve, men det kostede jo en del at få et certifikat til noget, som man ikke fulgte op på. I alt 13.000 over årene 2005 og 2006.

og det blev til 10 ture til København - med i alt 22.000 Km på "odometeret" - og en dyr bilreparation, da tandremmen "hoppede af" på vejen hjem fra Stones koncert i Horsens i september. Knaster og ventiler måtte skiftes - på bilen, altså.

Årets menu: Til Skagen | Airshow 2006 | Japansk-Shige | Ziegenhof | Fang Ying, Fr | "Jul" på A'mar | Nytår-Kaare