Fahrradtour

Hovedmenu: Startside | Arbejdsbord | CV / Job | Undervisning | Fotoalbum | Store Rejser | Statistik | Personen | Kontakt | Teknik

Fotoalbum: Kultur rejser | Kanoture | Tønder Festival | 2007, Grisens år | 2006, Hundens år | 2005, Hanens år | Året 2004 | Året 2003 | Året 2002 | Mit nabolag

Menustruktur Herunder findes årets fotoalbums

Fahrradtour
Lærkes side
2005 skab

Grænseoverskridende Cykeltur.  9-10 August 2005.

Grænseregionen indviede i Juni en ny cykelrute fra Flensburg til Vestkysten.

Den bevæger sig ad mindre veje og lidt skovstier gennem landskabet og krydser grænsen 12 gange.

Der er nu 3 cykelruter langs grænsen,

bullet

Nordsee-Ostsee ruten, der primært løber på den tyske side, ca. 70 Km lang

"Cykelrute 8", der primært løber på den danske side, også ca. 70 Km lang

og nu den nye, der zigzagger mellem de 2 andre - og deler rute med samme visse steder, ialt 130 Km lang

Peter und Harald - im Suederluegum Peter und Harald am Deich -

Det skulle prøves, og jeg opfordrede Harald til at ta' med. Peter hørte om initiativet og ville også med - altså blev der udvalgt en dato - og så af sted. Harald og jeg mødtes kl. 9:00 tirsdag morgen i Padborg - han havde 13 Km dertil og jeg havde 11 Km. Peter kom først med ved 13-tiden grundet en lægetermin. Han sluttede sig til os i Suederluegum.

Tre musketerer: årgang 1939, 1941, 1947 - men de to af ældre årgang klarede det særdeles fint.

Førstedagen kom op på 110 KM -  vi nåede helt ud til det nye dige (fra 1981) vest for Rodenæs - ved den yderste grænsesten mellem DRP (Deutsche Reich Preussen) og D (Danmark).

Grænsen ved Rosenkranz og Rudbøl - de lokale cyklister, da den nye rute åbnede i juni 2005. Grænsestenen midt i vejen i Rudbøl, nr. 245 af i alt 280 sten

Det er jo åbent landskab derude - og med en god vestenvind kan der ikke holdes en høj hastighed. Men solen var med os - Vi vendte omkring, og med vinden i ryggen tilbage mod Tønder - det var ikke de mange kilometer, men de mange timer i sadlen, der prægede vores gangart. Godt ømme i bagen søgte vi ind på Hostrups Hotel. Til en pris af DKK 875 fik vi et dobbeltværelse med opredning - lidt halvdyrt for den service, der fulgte med - men for nogle godt brugte kroppe, var det helt fint.

Grænsen - fra Juni 1920 - på Diget Hostrup Hotel i Tønder

Indtryk fra turen på 110 Km ud vest på (Padborg, Sofiedal, Medelby, Bramstedt, Ladelund, Westre, Suederluegum, Aventoft, Rosenkranz, Rodenaes, Nordsee, Rudbøl, Møgeltønder, Tønder):

(hold markøren over et billede for at se billedteksten, klik på pilene for at komme frem/tilbage)

Harald på skovstien mod Suederluegum

Vi sluttede dagen med en fin middag på Victoria og et par Irish Red beer, og det lykkedes mig at få de 2 noble herrer med til et pot "sko'mar" på en bar i gågaden - kl. 00:45 var det sengetid.

Dag 2 (onsdag): Et morgenfoder - sammen med en gruppe på 6 modne svenskere, der skulle til Nolde Museet. Vi kom af sted kl. ca. 10:30. Vi skulle først finde ud af, hvor navnet Møgeltønder kom fra; spurgte et par lokale beboere, men først på Turistkontoret fandt vi een af 3 ansatte, der vidste noget: "Mogel" er et gammelt frisisk ord for "stor", da Møgeltønder for en hel del år siden var større end dagens Tønder.

Så skulle der jo lige vises frem af Tønderfestivalen - telt 1 var under "konstruktion" - før vi vendte næsen mod Øst.

Det gik tjept med vinden i ryggen - og efter en lille pause i Rens - sammen med "spejl-svenskere" var vi i Kollund efter 3 timer med ca. 60 km bag os, altså en gennemsnitshastighed for dagens tur på 19,5 Km/t., (over Tønder, Sæd, Lydersholm, Rens, Ll. Jyndevad, Kragelund, Fårhus, Frøslev, Padborg)

Vores hotelværelse for 3 personer

Harald og Peter på grusvejen mellem Lydersholm og Rens

Harald og Willi på grusvejen mellem Lydersholm og Rens

Harald og Peter efter ankomst til målet : Ostsee ved Kollund strand

Willi og Harald, Kollund Strand med Flensburg på den anden side af fjorden

derefter var der dømt sen frokost på Musvitvej - og Hertha kom og hentede Harald og Peter.

Årets menu: Thomas 50 | Malta in March | Flyv fugl, Flyv | Grøn koncert | Fahrradtour | Lærkes side | 2005 skab