Flyv fugl, Flyv

Hovedmenu: Startside | Arbejdsbord | CV / Job | Undervisning | Fotoalbum | Store Rejser | Statistik | Personen | Kontakt | Teknik

Fotoalbum: Kultur rejser | Kanoture | Tønder Festival | 2007, Grisens år | 2006, Hundens år | 2005, Hanens år | Året 2004 | Året 2003 | Året 2002 | Mit nabolag

Menustruktur Herunder findes årets fotoalbums

Op
Thomas 50
Malta in March
Flyv fugl, Flyv
Grøn koncert
Fahrradtour
Lærkes side
2005 skab

 

Svæveflyvning, Juni 2005

Jeg var til Bjarnes 40-års fødselsdag lørdag d 4. juni 2005  -  fin fest, men det blev skæbnesvangert.

 

Et par andre gæster (Henrik, Steen, Jan) var aktive i Flyvestation Skrydstup Svæveflyveklub.

Lidt sent ud på aftenen fik jeg fremstammet en barndomserindring om en svæveflyveplads ved Lille Frederikslund mellem Slagelse og Sorø - og sagt, at jeg havde altid haft lyst til at prøve at svæve.

 

Det fik jeg så afprøvet en uge efter. - i denne lille "papkasse", som har det mere formelle navn af ASK-21; der koster ca. 400.000 - så må det da være sikkert ?!!?

 

 

Med min "kontrollerede" højdeskræk kunne jeg kun se det som en udfordring, der måtte overvindes.

Trækket opad varer sikkert ikke mere end 12 sek., men jeg måtte tænke på at slappe af - det kom ligesom ikke af sig selv.

 

Det blev til 3 korte ture - og en længere tur i en motorsvæver. Med tænkepauser ind imellem - disse blev udnyttet til at udfylde tilmeldingsblanketter og aflevere en sum penge.

 

Nu er målet et svæveflyvecertifikat - uden at skulle skifte underbukser.

 

Den første dag, Søndag 12 juni - og jeg kom hel ned - flere gange!!!

Der gøres klar til start - i et træningsfly - jeg er sgu meget spændt - med et "an" foran.

Tænk - denne lille papkasse bringer mig op i den skrækkelige højde af 1500 fod

Henrik - min instruktør - mere korrekt: Piloten, da jeg på første tur koncentrerede mig om at slappe af og ikke havde overskud til at prøve at flyve -

Klar til start - der er virkeligt meget at tjekke før start - hele 10 punkter - og i den rigtige rækkefølge! - og det er sku ikke let, når man er stiv

som et bræt - 80 km/timen - en hældning på "meget" - og kroppen kæmper imod - og ikke med flyet.

Det er mine ben - og en del instrumenter - Piloten bagved har de samme og skal ikke kigge mig over skulderen.

men når man først er oppe - så er der jo en herlig udsigt - og lufthuller.

Der lægges an til landing - kors hvor den krænger - vel vidende at det er den blideste anduvning piloten har lavet den dag.

Vejret er ikke med os - men det tænkes der ikke på, når underlaget kommer farende op i fjæset på en med 70-90 km i timen.

 

En motorsvævetur over Haderslev.

 

Motor-svæveren gøres klar - 2 personer ved siden af hinanden - Piloten i det venstre sæde og prøvekluden ved siden af.

Her er cockpittets instrumenter lidt flere grundet motoren - men den kan sagtens svæve uden motor.

Rimelig udsigt over Haderslev - skyder 160 Km/t i 1500 fods højde.

Snævert med plads - og meget at holde øje med som ny.

Sidste blik af Haderslev - inden det går op til skyerne i 3000 fod = 1 KM oppe!!

og her går det løs - vi må ikke flyve i skyer, så der navigeres rundt i "hullerne" - og jeg havde kontrollen i mindst 192 sekunder under turen!!

 

Fin oplevelse - og nu skal min interesse og mine evner afprøves over den næste måned.

Jeg er tålmodig og skal nok føre min logbog, så må man håbe at instruktøren har lidt af samme.

 

Årets menu: Thomas 50 | Malta in March | Flyv fugl, Flyv | Grøn koncert | Fahrradtour | Lærkes side | 2005 skab

Fotoalbum: Kultur rejser | Kanoture | Tønder Festival | 2007, Grisens år | 2006, Hundens år | 2005, Hanens år | Året 2004 | Året 2003 | Året 2002 | Mit nabolag

Hovedmenu: Startside | Arbejdsbord | CV / Job | Undervisning | Fotoalbum | Store Rejser | Statistik | Personen | Kontakt | Teknik

Sidst opdateret 09. September 2007